کندلینگ

 

 

 

سلام

کندلینگ چیست ؟

        کندلینگ به زبان ساده یعنی بررسی نطفه دار بودن تخم ، اینکه تخم جوجه می شه یا نه ، اما نکات مهم این موضوع به شرح زیر است :

  1.  بررسی نطفه دار بودن تخم نزد پروش دهندگان پرنده ، موضوعی بسیار مهم و حیاتی است .
  2. برای بررسی تخمها یا کندلینگ یک عدد دستکش ، یک ظرف کوچک حاوی ارزن تا نصفه ، یک عدد چراغ قوه با لامپ ال ای دی یا چراغ موبایل و یک اتاق نسبتا تاریک نیاز است .
  3. معمولا عروس هلندی ماده با شروع تخم گذاری ، پس از اولین تخم با میانگین دو روز تخم های بعدی را خواهد گذاشت . 
  4. به تناسب شرایط ذاتی یا اکتسابی پرنده ها ( برخی پرنده ها از همان روز اول تخمگذاری روی تخم می خوابند ، برخی دیگر در اواسط دوره تخم گذاری و برخی تا پایان تخم گذاری روی تخمها نمی خوابند و... ) از زمان شروع خوابیدن پرنده روی تخم ها ، پس از سه یا چهار روز می بایست نطفه باز گردد و در روز های بعد رگهای خونی پدیدار شده و حرکت زیبای پمپاژ خون توسط قلب جنین پرنده در درون تخم قابل دیدن است و به مرور محتویات تخم تبدیل به یک جسم کدر داخل تخم شده که به مرور تکمیل و در نهایت جوجه خواهد شد .
  5. قبل از شروع کار می بایست پرنده های داخل لانه را به آرامی و بدون ایجاد استرس به بیرون از لانه هدایت نمایید تا لمس تخم ها را توسط شما نبینند این صحنه می تواند باعث شود که پرنده ماده احساس ناامنی نموده و دیگر روی تخم ها نخوابد .
  6. در زمان خارج نمودن پرنده ها ممکن است پرنده مقاومت نماید یا با حمله به سمت دستان شما ، ناخواسته به تخم ها آسیب وارد نماید که در این صورت تخم ها باید یا ترمیم شده یا اینکه در اثر وارد شدن هوا خراب خواهند شد .
  7. دست شما باید حتی الامکان چرب یا دارای بوی خاص نباشد  این موضوع نیز برای پرنده خوشایند نبوده و با استشمام بوی انسان از تخم و جوجه ها ممکن است تخم و جوجه ها را رها نماید .
  8. پس از خارج نمودن آرام پرنده ها ، با یک دست که بهتر است دستکشی پارچه ای داشته باشد ، تخم ها را از از قاعده پهن و قاعده مخروطی آن گرفته و به آرامی از لانه خارج نموده و با دست دیگر یک ظرف کوچک که داخل آن مقداری ارزن یا یک شئ نرم مانند پارچه یا موکت یا ... دیگر قرار دارد نگهداشته و تخم ها را یکی ، یکی درون ظرف بگذارید تا دانه آخر ، همه تخم ها را خارج نمایید .
  9. نکته مهم : تخمها را از بغل هرگز نگیرید زیرا ضعیف ترین قسمت پوسته تخم بغل آن است یک انگشت روی قاعده مخروطی و انگشت دیگر روی قاعده پهن تخم .
  10. نکته مهم : روز  اول تخم گذاری و یکی دو روز  آخر ، تخم ضعیف ترین حالت پوسته را دارد و احتمال شکستن آن بسیار زیاد است حتی الامکان دراین دو بازه زمانی به تخم ها دست نزنید .
  11. حال ظرف تخم ها را به اتاقی تاریک برده و با دقت یک تخم را برداشته و چراغ ال ای دی را پشت آن قرار می دهیم به نحوی که تخم بین چشم و چراغ ال ای دی قرار بگیرد و محتویان آن در اثر نور مشخص گردد .
  12.  پس از چک تخم باز هم به آرامی و با دقت تخم را در ظرف قرار داده و تخم بعدی تا دانه آخر ،  و با ظرف به محل لانه برده و با دقت تخم ها را به درون لانه بازگردانده و در جای قبلی قرار دهید و به آرامی اجازه دهید پرنده ها به لانه بازگردند و روی تخم هابخوابند ، دقت در جابجایی تخم ها بسیار مهم است زیرا تمامی زحمات شما با یک اقدام عجولانه براحتی هدر خواهد رفت .( تجربه ای تلخ و ناراحتی عمیق با شکستن تخم در دستانتان ) .
  13. معمولا از سه روزگی به بعد باید رگهای خونی در تخم دیده شوند ولی در برخی موارد تجربه شخصی بنده و برخی از دوستان ، نطفه  تخم ها بعد از 8 روز ، از شروع خوابیدن باز شده اند که این مورد از این نظر مهم است که اگر چند روز بیشتر شده بلافاصله نگویید تخم بی نطفه است و آنرا بشکنید .
  14. در کل مدت خوابیدن پرنده حداکثر دو بار کندلینگ انجام دهید ، این کار استرس زیادی به پرنده وارد می نماید ، سرکشی دائمی و در لانه را باز کردن باعث می شود پرنده احساس امنیت نکند و نتواند بصورت متمرکز روی تخم ها بخوابد و این باعث خرابی تخم ها و به هدر رفتن زحمات شما و پرنده تان خواهد شد .
  15. مدت زمان انجام کندلینگ نباید بیشتر از 10 دقیقه باشد زیرا تخم ها سرد می شوند و ممکن است در اثر استرس وارد شده به پرنده ها تا چند ساعت نیز آنان وارد لانه نگردند ، این امر ممکن است با عث خرابی تخم ها گردد  ، پس سرعت عمل را با دقت کنار هم داشته باشید .

کندلینگ همون سونوگرافی خانمهای بارداره ، لذت دیدن چند رگ خونی داخل تخم که یک جسم قرمز رنگ کوچولو اون وسط داخلش ضربان منظمی داره مخصوصا برای مبتدی ها وصف نشدنی ، مراقب باشید ذوق مرگ نشید ، فرهادی 15-5-93


نظرات شما عزیزان:

مینا
ساعت22:30---22 مرداد 1393

سایتتون ، زیبا و پرمحتوا است ممنون از زحماتتون ، یک سوال داشتم ، برای شفاف تر شدن پرهای عروس هلندی باید چکار کرد ، عروسم پرهاش خیلی کدره .

فرهاد :

ممنون از لطف شما دوست عزیزم ، هویج رو رنده کنید و برای اون رو بگذارید این کار تأثیر زیادی در شفافیت پرهای پرنده خواهد داشت ، فلفل دلمه نیز همین خاصیت را دارد .شاداب و سرزنده باشید .



گلاره
ساعت23:16---17 مرداد 1393

 سلام خسته نباشید ، بابت زحماتی که برای این سایت می کشید ممنونم ، نگارش زیبا و روانی متون نیز بسیار عالی است ، فقط سعی کنید ادامه دار باشه.

فرهاد :

با سلام ممنون از لطف شما سرکار خانم گلاره ،

بنده ر و شرمنده اظهار لطف خودتون کردید امیدوارم این سایت بتواند با کمک دوستان گرامی ام  ، پاسخگوی تمام سوالات کاربران در مورد عروس هلندی باشد ، سرزنده و شاداب باشید .



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: